Μήδεια
του Ευριπίδη
Σκηνοθεσία:
Λέα Μαλένη
Μετάφραση:
Μίνως Βολανάκης
Θέατρο «Φρύνιχος»
Δελφοί
Σάββατο, 5 Αυγούστου 2023
9.30 μ.μ.
Κριτική ανάλυση της Μαρίνας Αποστόλου
Μήδεια: «Κι εσύ ως ξένος πρέπει να σέβεσαι την πόλη που σε φιλοξενεί…
Μα πόσοι δεν σε κρατούν σε απόσταση αφού δεν μοιάζεις με εκείνους…» |
Τη Μήδεια του Ευριπίδη είχε τη χαρά να παρακολουθήσει το
φιλοθεάμον κοινό που βρέθηκε στο θέατρο «Φρύνιχος» στους Δελφούς της Φωκίδας το
Σάββατο 4 Αυγούστου˙ Σε μια
ολοζώντανη, σπαρταριστή σκηνοθεσία της Λέας Μαλένη και σε μια σπαρακτική ερμηνεία
της μοναδικής περίπτωσης της ηθοποιού Μαρίας Κίτσου που ερμήνευσε τον ομώνυμο
ρόλο.
Είναι πολύ σημαντικό ένας θεατής, προκειμένου να κατανοήσει την παράσταση
και κυρίως τη συμπεριφορά της Μήδειας, να κατέχει ελάχιστα τον μύθο της Μήδειας
και του Ιάσονα. Γι’ αυτό τον παραθέτω εν συντομία:
Σύμφωνα λοιπόν με τη μυθολογία, η Μήδεια ήταν κόρη του βασιλιά της Κολχίδας
Αιήτη και της Ωκεανίδας Ιδυίας ή Εκάτης. Μάλιστα, ήταν και μάγισσα καθώς είχε
διδαχθεί την τέχνη της μαγείας από τη θεία της την Κίρκη. Σαν έφθασε ο Ιάσονας
στην Κολχίδα ως αρχηγός της Αργοναυτικής εκστρατείας, η Μήδεια τον ερωτεύτηκε
και κατεργάστηκε όλη της την τέχνη για να αποκτήσει εκείνος το Χρυσόμαλλο δέρας.
Επέλεξε να τον ακολουθήσει έχοντας γίνει ερωμένη του και για να καθυστερήσει
τον πατέρα της, που τους καταδίωκε, τεμάχισε τον αδελφό της τον Άψυρτο και σκόρπισε
τα κομμάτια του στη θάλασσα. Έτσι, ο Αιήτης ασχολήθηκε με την περισυλλογή των μελών
του παιδιού του εγκαταλείποντας την καταδίωξη του ζευγαριού. Οι αποτρόπαιες όμως
πράξεις της για το χατίρι του Ιάσονα δεν σταμάτησαν εκεί. Στην Ιωλκό, αργότερα,
ο τελευταίος ζήτησε από τη Μήδεια να εκδικηθεί τον Πελία, ο οποίος ήταν φονιάς του
πατέρα και του αδελφού του κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του. Η Μήδεια έπεισε
τις κόρες του Πελία να τον τεμαχίσουν και να τον βράσουν για να τον κάνουν υποτίθεται
πάλι νέο. Ο Άκαστος, ο γιος του Πελία, κυνήγησε τους δύο εραστές οι οποίοι
κατέφυγαν στην Κόρινθο, όπου και έζησαν ευτυχισμένοι αποκτώντας δύο γιους. Όμως,
ο Ιάσονας πήρε την απόφαση να νυμφευθεί τη Γλαύκη, την κόρη του βασιλιά της πόλης
Κρέοντα, με σκοπό να ζήσει σαν άρχοντας. Η Μήδεια, μάγισσα ούσα, εκδικήθηκε τη
Γλαύκη σκοτώνοντάς την ύπουλα με δώρα νυφικά και στη συνέχεια αφαίρεσε και τη
ζωή των δυο της παιδιών... Στο τέλος, έφυγε στην Αθήνα πάνω σ’ ένα άρμα που της
πρόσφερε ο πρόγονός της ο Ήλιος αφού νωρίτερα κι από τα φονικά είχε έρθει σε συνεννόηση
με τον διερχόμενο βασιλιά της Αθήνας, Αιγέα.
Λόγια για την υπόκριση της Κίτσου δεν υπάρχουν – πολύ απλά. Δεν ξέρω αν έχω συναντήσει ποτέ στη ζωή μου πιο δύσκολο δραματικό κείμενο για γυναίκα υποκρίτρια από εκείνο του ρόλου της Μήδειας. Τόσο σε ποσότητα όσο και σε ποιότητα. Υποκλίνομαι σε μια ηθοποιό που όσο την παρακολουθούσα κρατώντας πάντα τις απαραίτητες σημειώσεις μου στο τετράδιό μου τη μια άφηνα το στυλό για να σκουπίσω τα δάκρυά μου γρήγορα – γρήγορα και την άλλη επανερχόμουν για να τη θαυμάσω και να καταγράψω όσο πιο πολλά μπορούσα. Είναι υπέροχη, είναι μαγική, κινούνταν άριστα χωρίς να κουράζει, χωρίς να εκνευρίζει όπως μου έχει τύχει με άλλες Μήδειες.
«Εύγε» θα ήθελα να πω και στην Ελένη Καστάνη που υποδυόταν την τροφό, ένα
πρόσωπο – κλειδί της εναρκτήριας σκηνής του έργου απ’ όπου πληροφορούμαστε και
τη συνθήκη της υπόθεσης. Πιστή στη Μήδεια, συμπάσχει, συμπαραστέκεται αν και δεν συμφωνεί. Ο
ρόλος τής ταίριαζε γάντι. Εξάλλου, η Καστάνη είναι δυνατή ηθοποιός και το έχει
αποδείξει μέσα από ρόλους που έχει ερμηνεύσει πολύ συγκινητικά (Μαμά, Σίρλεϊ
Βάλενταϊν). Πάντα οι δευτεραγωνιστές με γοήτευαν ιδιαιτέρως (και δη οι
τροφοί και οι παραμάνες) ακριβώς διότι προωθούν την πλοκή και επιτρέπουν στη
δράση να προχωρήσει. Συμπληρώνουν τα βασικά πρόσωπα και με τη στάση που κρατούν
(υποστήριξη ή υπονόμευση) επηρεάζουν ή και μη τις πράξεις των πρωταγωνιστών.
Ο Φάνης Μουρατίδης, που υποδύεται τον Ιάσονα, νομίζω ότι κράτησε το αναμφισβήτητο
ταλέντο του για την τελευταία σκηνή και καλά έκανε. Με μάτια μαύρα και αυτός, όπως
η Μήδεια, συγκλονισμένος, άδειος πια και εκμηδενισμένος δεν έχει πια κανένα
νόημα στη ζωή του. Τα αντισταθμίσματα που είχε προτείνει στη Μήδεια για να φύγει
μια ώρα αρχύτερα χωρίς εκείνη να παραπονεθεί (χρήματα και γνωστοί στην Αθήνα)
φυσικά δεν ήταν αρκετά για όσα του είχε εκείνη δώσει μέχρι τότε. Είναι ο ηθικός
αυτουργός των εγκλημάτων που συντελέστηκαν και πληρώνει ακριβά την επιλογή του με την απόλυτη
απόγνωση και μοναξιά. Αποδείχθηκε αγνώμων, αδηφάγος και συμφεροντολόγος. Θρηνεί
για τα παιδιά του, ξεχνά όμως ότι πρώτος αυτός τα απέρριψε μέσω του χωρισμού
του από τη Μήδεια.
Η σκηνοθεσία του έργου, με την υπογραφή της Λέας Μαλένη, είναι κορυφαία.
Τη Λέα Μαλένη δεν την γνωρίζω, δεν έχω ξαναδεί παράστασή της. Θέλω να πω ότι πραγματικά
με εξέπληξε με τη μαεστρία της. Τα κόκκινα παιχνίδια των παιδιών, τα κόκκινα
χείλη της Μήδειας που θύμιζαν αίμα, το γκρίζο σκηνικό (χώμα, λάσπη, καρέκλες),
το παιχνίδι της ξυπόλυτης Κίτσου με τη λάσπη, το μακιγιάζ όλων των ηθοποιών και
του χορού, οι κούκλες που συμβόλιζαν τα παιδιά, επίσης οι κούκλες – παιδιά πάνω
στις κοπέλες του χορού σε άλλες μπροστά στο στήθος και σε άλλες πίσω στην πλάτη,
η ύπαρξη στον χορό υψιφώνου που έδινε έναν τόνο όπερας, η φυγή της Μήδειας πάνω
στο άρμα του Ήλιου με τις ακτίνες γύρω από το κεφάλι της στο τέλος αλλά και το
παιχνίδι με τη φωνή της να αντιλαλεί και να αναστατώνει το κοινό με τον ανάλογο
φωτισμό είναι μόνο μερικά από τα σκηνοθετικά ευρήματα της Μαλένη που με
άγγιξαν, με ενθουσίασαν, με εντυπωσίασαν.
Θοδωρής Κατσαφάδος (άνδρας – υπηρέτης), Βαγγέλης Αλεξανδρής (Αιγέας),
Λαέρτης Μαλκότσης (Κρέοντας), Αλμπέρτο Φάις (αγγελιαφόρος) όλοι άρτιοι, σωστοί,
συνεπείς στον ρόλο τους με τον Κατσαφάδο να ξεχωρίζει με τη ζεστασιά του.
Ήταν μια βραδιά πολύ γλυκιά, πολύ όμορφη τόσο χάρη στην ίδια την
παράσταση όσο και στον υπέροχο χώρο του «Φρύνιχου» με τη Μαρία Κίτσου να
δέχεται την τούρτα – έκπληξη των συναδέλφων της για τα γενέθλιά της μαζί με το
πιο θερμό χειροκρότημα του κοινού.
Πληροφορίες για την παράσταση:
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Κοστούμια: Kλαιρ Μπρέισγουελ
Μουσική: Θέμης Καραμουρατίδης
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Χορογραφία – Κίνηση: Φρόσω Κορρού
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Βοηθός Σκηνοθέτη: Σταυριάνα Καδή
Παίζουν: Μαρία Κίτσου, Φάνης Μουρατίδης, Ελένη Καστάνη, Θοδωρής
Κατσαφάδος, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Λαέρτης Μαλκότσης, Αλμπέρτο Φάις | Χορός:
Αλίκη Αβδελοπούλου, Στέλλα Ράπτη, Έλενα Χατζηαυξέντη, Μυρτώ Παπά Αργυροπούλου,
Γωγώ Παπαϊωάννου, Μυρτώ Καστρινάκη Μεϊτάνη
Comments
Post a Comment